انواع لوگو؛ کدام سبک لوگو مناسب کسب و کار شماست؟

, ,

طراحی لوگو از دیرباز مورد توجه بوده و لوگوها در طول تاریخ تجاری، قدمت زیادی دارند. در ایران اما، قدمت طراحی و استفاده از لوگو احتمالاً به اوایل سلطنت رضا شاه باز می‌گردد. اولین لوگو یا نشان تجاری در ایران، مربوط به شرکت هواپیمایی هُما بود که توسط « ادوارد زهرابیان » در سال ۱۳۴۰ خورشیدی طراحی شد. این لوگو توسط «اسکیفت» یکی از زیباترین لوگوهای شرکت‌های هواپیمایی دانسته شده است. در این مقاله از وب سایت «وب اسنک» می‌خواهیم در مورد انواع لوگو صحبت کنیم.

انواع لوگو

اگر چه وقتی صحبت از دسته‌بندی و انواع لوگو می‌شود، شاید بتوان ده‌ها دسته‌بندی مختلف برای آن برشمرد، اما واقعیت این است که در یک دسته‌بندی اصولی و صحیح، انواع لوگو در ۷ دسته‌ی مختلف قرار خواهد گرفت:

  • تصویری (Pictorial Marks or Logo Symbols)
  • تایپ (Logotypes or Wordmarks)
  • مونوگرام (Monogram Logos or Lettermarks)
  • ترکیبی (Combination Mark)
  • انتزاعی (Abstract Logo Marks)
  • کارکتر (Mascots)
  • نشان (Emblem)

1. لوگو تصویری

این نوع لوگو که به آن لوگو نمادین (Symbolic Log) نیز گفته می‌شود، عموماً بر پایه‌ی استفاده از شکل‌های هندسی و یا ترسیمات ساده است که در نهایت لوگو را تشکیل داده است. این نوع لوگو با توجه به سادگی آن، بهتر می‌توانند در ذهنِ مخاطب ماندگاری ایجاد کنند و مخاطب نیز به‌راحتی با آنها ارتباط برقرار خواهد کرد؛ اما در عوض به دلیل همین سادگی، کارِ طراح لوگو نیز به مراتب مشکل‌تر خواهد بود. دلیل آن هم واضح است؛ در طراحی لوگوی تصویری، با توجه به سادگی موضوع، المان‌هایی که طراح می‌تواند از آنها در طراحی استفاده کند کمتر است و بنابراین با همان ابزار کم باید طرحی را ایجاد کند که هم خلاقانه باشد و هم بتواند در ذهن مخاطب ثبت شود.


یکی از معروف‌ترین نمونه‌های لوگوی تصویری، لوگوی شرکت اپل است که با توجه به سادگی و خلاقیتی که در طراحی آن به‌کار رفته است، اولاً مخاطب به‌راحتی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و ثانیاً در ذهن مخاطب ماندنی است.

2. لوگو تایپ

یکی از دسته‌بندی‌های مهم در انواع لوگو، لوگو تایپ است. همان‌طور که از نامِ این نوع نیز برمی‌آید، عنصر اساسی در طراحی لوگو با استفاده از این سبک، متن و کلمات است. در این روش، طراحِ گرافیک تمام و یا قسمتی از نامِ برند را انتخاب و کارِ طراحی لوگو را بر اساسِ آن انجام خواهد داد. در طراحی لوگوتایپ، استفاده از دو قاعده‌ی جالب، کیفیت کار را بالاتر خواهد برد.

قاعده‌ی اول : قاعده‌ی گشتالت

این قاعده جزء قواعدی است که در طراحی لوگو تایپ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در مورد این قانون اطلاع ندارید، شاید بتوان این قاعده را در یک جمله خلاصه کرد :
ذهنِ انسان به تکمیل کردن المان‌های بصری ناقص مشتاق است. بنابراین می‌توان در طرح‌های لوگو از این قاعده استفاده کرد و با ناقص قراردادن قسمتی از لوگو، ذهن مخاطب را با چالش حل مسئله مواجه کرد. همین روش می‌تواند باعث ماندِ لوگو در ذهن مخاطب گردد.

قاعده‌ی دوم : نسبت طلایی

نسبت طلایی یک مفهوم ریاضی است که در بسیاری از مفاهیم هنری و همچنین مهندسی از آن استفاده می‌شود. بر اساسِ این قاعده، ذهنِ انسان بهتر می‌تواند با ترکیبات دارای تقارن، توازن و همچنین نظم ارتباط برقرار کند و با توجه به اینکه یک نظمِ ایده‌ال در نسبت طلایی وجود دارد، در صورتی‌که از این قاعده در طراحی لوگو استفاده شود، اثرِ آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود.

نمونه‌ی بسیار معروف لوگو تایپ، لوگویی است که برای برندِ « کوکاکولا » طراحی شده است. این لوگو اولین بار توسط « فرانک رابینسون » که در واقع حسابدارِ دکتر پمبرتون ( مبدع نوشیدنی کوکاکولا ) بود، طراحی شد و چندین بار در سال‌های عمرِ این برند، دستخوش تغییرات شد تا در نهایت در سال 2000 به نمونه‌ای که اکنون از آن در ذهن دارید، تبدیل گردید.

3. لوگو مونوگرام

این سبک طراحی لوگو در واقع استفاده از یک یا دو حرف از ابتدای نام برند در طراحی لوگو است. علیرغم اینکه این سبک از طراحی لوگو در ایران از اقبال مناسبی برخودار نیست، اما بسیاری از ابر کمپانی‌های دنیا از این سبک در طراحی لوگوهای خود استفاده می‌کنند.

نمونه‌ی استفاده از این سبک لوگو در شرکت HP، هوندا، مک دونالد، هیوندای و مانند آن دیده می‌شود. نکته‌ای که باید در استفاده از این روش نیز مدنظر قرار داد، استفاده از مونوگرام‌های ساده در مقابل مونوگرام‌های پیچیده است. در حقیقت چیزی که باعث جذبِ مخاطب می‌شود، توجه به سادگی و فکر کردن درباره‌ی برند بر اساس قاعده‌ی گشتالت است که درباره‌ی آن توضیحاتی ارائه شد.

4. لوگو ترکیبی

لوگو ترکیبی یکی دیگر از انواع لوگوها است که در صنعت تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت ترکیب تصویر با نوشته در جهت ایجادِ یک لوگو، یک لوگوی ترکیبی را پدید می‌آورد. در این روش، یک تصویر که در حقیقت نماینده‌ی برند است با یک متن (Text) که به‌صورت اختصاصی برای نامِ برند ترکیب می‌شود و یک لوگوی ترکیبی را پدید می‌آورد.

به‌عنوان نمونه برند «LACOSTE» یکی از برندهای معروف است که از لوگو ترکیبی استفاده کرده است. در استفاده از این روش باید به این نکته توجه کرد که حتماً هارمونی و هماهنگی بین نوشته و تصویر برقرار باشد.
نکته‌ی مثبت استفاده از لوگو ترکیبی این است که به‌دلیل وجود دو المان در لوگو (تصویر و نوشتار) انعطاف بیشتری در تنوع بخشی و استفاده گوناگون بر روی طرحِ لوگو وجود دارد.

5. آرم انتزاعی

این نوع لوگو در حقیقت گونه‌ای خاص از لوگو تصویری می‌باشد. اما بجای استفاده از یک تصویر آشنا از طرحی مفهومی در آن استفاده می‌شود. در لوگوی انتزاعی، خبری از سادگی و درکِ مفهوم لوگو در یک نگاه، وجود ندارد. به‌عبارت دیگر معمولاً در این سبک از لوگو، ترکیب چند شکل با یکدیگر، مفهوم به مخاطب منتقل خواهد شد. مزیت این سبک لوگو این است که، امکان انتقال سمبلیک آنچه شرکت یا کسب و کار شما انجام می‌دهد به صورت بصری وجود دارد. به‌عنوان مثال لوگو شرکت پپسی و همچنین شرکت آدیداس جزء لوگوهای انتزاعی قرار می‌گیرند.

6. لوگو کارکتر

کارکتر یا لوگو مسکات (Mascots) لوگویی است که در آن از تصویر یک فرد یا شخصیت برای طراحی لوگو استفاده شده است. این شخصیت می‌تواند یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا بی‌جان و … باشد. یکی از معروف‌ترین برندهایی که برای لوگوی خود از این روش استفاده کرده است، برند فست فود «KFC» است.

7. لوگو نشان

«نشان» که در زبان انگلیسی به آن Emblem گفته می‌شود، نوعی از لوگو می‌بلشد که از قرارگیری عنوانی در داخل لوگو یا مارک به‌دست می‌آید و معمولا جزئیات زیادی دارد. برای درکِ بیشتر این نوع لوگو، می‌توانید به مُهرها فکر کنید! این نوع لوگو با توجه به اینکه ظاهری تقریباً سنتی دارند، بسیار مورد توجه دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی قرار می‌گیرند. از جمله نمونه‌های مشهود این نوع لوگو می‌توان به لوگو دانشگاه هاروارد و یا قهوه‌ی استارباکس اشاره نمود.

شخصیت برند و سبک طراحی مناسب

یکی از مهمترین المان ها در شکل دهی هویت بصری یک برند یا کسب و کار، لوگوی آن کسب و کار میباشد. لوگو دارای شخصیت است و می تواند پیام های متفاوتی را به مخاطب منتقل کند. بهتر است در زمان طراحی لوگو به این ابعاد شخصیت توجه کنیم، در مورد آن‌ها تصمیم بگیریم و آنها را در اختیار طراح لوگو قرار دهیم.

ابعاد شخصت برند:

  • میزان کلاسیک یا مدرن بودن (Classic – Modern)
  • میزان بالغ یا جوان بودن (Mature – Youthful)
  • میزان مردانگی یا زنانگی طرح (Feminine – Masculine)
  • میزان سرزندگی یا عمق و پیچیدگی (Playful – Sophisticated)
  • میزان اقتصادی یا لوکس بودن (Economical – Luxurious)
  • میزان هندسی یا ارگانیک بودن (Geometric – Organic)
  • میزان ظرافت یا برجستگی (Elegant or Bold)
  • میزان انتزاعی یا حقیقی بودن (Abstract – Literal)
  • میزان شخصی یا حرفه‌ای بودن (Personable or Professional)
  • میزان تنوع رنگ (Colorful or Conservative)

 

جمع‌بندی

در این مقاله از وب سایت وب اسنک در مورد لوگو و انواع لوگو اطلاعاتی را به شما ارائه کردیم. لوگو به‌عنوان خطِ مقدم آشنایی مشتری با کسب و کارِ شما، نقش بسیار مهی را در مارکتینگ ایفا می‌کند و باید توجه ویژه به طراحی آن شود. همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که هزینه‌ی ریبرندینگ و طراحی مجدد لوگو به مراتب سنگین‌تر از طراحی اصولی و استاندارد از ابتدای کار است.

سوالات متداول

به طور کلی چند نوع لوگو وجود دارد؟

انواع سبک‌های طراحی لوگو عبارتند از: 1. لوگو تصویر یا سمبل، 2. لوگو نام یا کلمه، 3. لوگو یک یا چند حرف، 4. لوگو ترکیب نام و آرم، 5. لوگو اشکال انتزاعی، 6. لوگو کارکتر یا شخصیت و 7. لوگو نشان

کدام سبک لوگو برای کسب و کار من مناسب است؟

بر اساس پیامی که می‌خواهید به مخاطب خود منتقل کنید می‌توانید از هر کدام از انواع لوگو استفاده کنید. برای مثال، لوگو نشان می‌تواند حاوی جزئیات بیشتری باشد و مناسب دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی است، یا با استفاده از لوگو انتزاعی می‌توانید پیامی را در لایه پنهان لوگو خود قرار دهید. یا با لوگو مسکات، شخصیت پردازی کنید و آن را در ذهن مشتری خود ماندگار کنید. اگر به دنبال سادگی هستید می‌توانید از سبک پیکتوریال بهره بگیرید و در صورت تمایل به برجسته کردن نام تجاری خود از لوگو تایپ استفاده کنید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *