راهنمای انتخاب رنگ برای برند کسبوکار (همراه با مثال و معرفی ابزار)
رنگ برند جایگاه ویژهای دارد و بخشی از هویت یک کسبوکار است. اما واقعا رنگ برند چیست و چگونه باید آن را انتخاب کنیم؟ رنگ برند به تعدادی کد رنگ مشخص گفته میشود که معمولا در کنار همدیگر هارمونی مناسبی ایجاد میکنند. این رنگها میتوانند در سراسر کسب و کار استفاده شوند. انتخاب رنگ در طراحی لوگو، انتخاب رنگ در طراحی وبسایت و سایر موراد مانند طراحی بستهبندی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز داریم از رنگهای تعیین شدهای استفاده کنیم که احتمالا قبلا در مورد آنها تصمیم گرفتهایم. این رنگها بخشی از هویت برند ما را تشکیل میدهند. از نظر روانشناختی، رنگها تاثیرات متفاوتی بر مشتریان میگذارند و هر کدام میتواند حس متقاوتی را انتقال دهند. در ادامه، مسیر انتخاب رنگ برند را با یکدیگر خواهیم پیمود.
چه نکاتی را باید در مورد رنگها بدانیم؟
رنگ یک عنصر حیاتی در طراحی بشمار میرود. باعث جلب توجه و همچنین انتقال پیام و معنا میشود. افراد معمولا با دیدن یک رنگ در مورد آن فکر نمیکنند بلکه به سرعت قضاوت میکنند و حس مشخصی را تجربه مینمایند. برای مثال حس بیننده در مشاهده یک طرح گرافیکی میتواند این باشد که آیا زیباست، دلنشین است، نازیبا یا ناخوشایند است و یا حتی عجیب است. در مورد رنگها دستهبندیها و ویژگیهایی وجود دارد که به شناخت بیشتر آنها کمک میکنند.
رنگهای اصلی و فرعی
رنگهای اصلی رنگهایی هستند که از ترکیب هیچ دو رنگ دیگری بدست نمیآیند و شامل رنگ زرد، فرمز و آبی میباشند. سایر رنگها، رنگهای فرعی هستند و از ترکیب این سه رنگ بدست میآیند. برای مثال با ترکیب زرد و آبی به رنگ سبز میرسیم.
دمای رنگ
زمانی که جسم سیاهی را گرم کنیم در دماهای مختلف نورهای متفاوتی ایجاد میکند و بر همین اساس رنگها دارای درجه سرد تا گرم هستند. رنگهای گرم عبارتند از قرمز، نارنجی، زرد و طیفهای آنها و رنگهای سرد شامل سبز، آبی، بنفش و و مشابه آنها میشوند. رنگهای خنثی نیز شامل مشکی، سفید، خاکستری، برنزی و قهوهای هستند.
تضاد رنگ و رنگهای مکمل
کنتراست یا تضاد رنگ به میزان تمایز یک رنگ نسبت به رنگ دیگر گفته میشود. برای مثال برای استفاده میتوان با استفاده از تضاد رنگ در یک تصویر، متن را از پس زمینه آن کاملا متمایز کرد.
رنگهای مکمل مانند رنگهای زرد و بنفش یا رنگهای آبی و نارنجی حداکثر میزان تضاد رنگ را در کنار هم ایجاد میکنند. در طراحی وبسایت نیز یکی از کارهای لازم برای افزایش نرخ کلیک، استفاده از دکمهای با کانتراست بالا میباشد.
چرخه رنگ (دایره رنگ)
چرخه رنگ یا Color Wheel ارتباط بصری میان رنگها را نشان میدهد. در چرخه رنگ، رنگهای متضاد در مقابل یکدیگر قرار میگیرند. برای مثال رنگ سبز متضاد رنگ قرمز میباشد و بیشترین کنتراست را در کنار هم ایجاد میکنند.
روانشناسی رنگها
همانطور که گفتیم، رنگها مفاهیم مختلفی را منتقل میکنند و هر رنگ میتواند تاثیر متفاوتی بر مخاطب داشته باشد. به همین دلیل برندهای تجاری تلاش میکنند رنگ مناسبی را بر اساس بازار و مشتریان هدفشان انتخاب کنند. در ادامه به بررسی برخی برندهای مشهور و تاثیر رنگها از منظر روانشناسی خواهیم پرداخت که توسط HubSpot Academy جمع آوری شدهاند.
رنگ قرمز
رنگ قرمز میتواند منجر به تحریک احساسات شدید مثبت یا منفی شود. برای مثال حس اضطرار که در زمان فروش موثر میباشد. همچنین میتواند محرک اشتها باشد و به همین علت اغلب در فست فودها بکار گرفته میشود.
- پرشور
- فعال
- هیجان انگیز
- پررنگ
- فیزیکی
- پیشگام
- رهبر
- اراده
- اعتماد به نفس
- هدف – آرزو
- قدرت
رنگ نارنجی
رنگ نارنجی نیز یک رنگ گرم است و روشن و شاد محسوب میشود و برای برندهای غیر سازمانی مناسبتر است. طیف نارنجی تیره یادآور پاییز است و مناسب برای برندهای صمیمی میباشد.
- گرما و صمیمیت
- واکنش شجاعانه
- خوش بینی
- خودانگیختگی
- برونگرایی
- اجتماعی
- ایدههای جدید
- آزادی
- تکانه
- انگیزه
رنگ سبز
مشاهده رنگ سبز برای چشم آسان است و مترادف سلامتی میباشد. این رنگ را معمولا در برندهای مرتبط با حوزه سلامت مشاهده میکنید که دارای محصولات سلامتی و بهداشتی هستند. مانند داروخانهها یا برندهای غذایی. همچنین میتواند نشان دهنده رشد یا قدرت باشد. برای مثال رنگ سبز را میتواند در سازمانهای مالی و نظامی مشاهده کرد.
- تعادل
- رشد
- بازگرداندن
- جایگاه مقدس
- توازن
- طبیعت
- بخشندگی
- وضوح
- سعادت
- قضاوت خوب
- ایمن و پایدار
رنگ آبی
رنگ آبی تاثیر آرامش بخشی بر ذهن دارد و رنگ علتها میباشد همچنین نشان دهنده قدرت، خرد و اعتماد است. به همین علت کاربرد مطمدنی برای بسیاری از برندهای دارد.
- روح
- چشم انداز
- محتوا
- کنترل
- از سرگیری
- عزم راسخ
- خودبسنده
- نوین
- اهداف و مقاصد
- خودآگاه
- هدف – آرزو
رنگ صورتی
رنگ صورتی از گذشته نمایانگر زنانگی بوده است. که نمونههای آن را در برندهایی مانند عروسک باربی و مجله مد ملل (Cosmopolitan) میتوان دید. ولی امروزه بسیاری از برندهای بزرگ فارق از جنسیت مخاطبانشان از رنگ صورتی استفاده میکنند. رنگ صورتی نشان دهنده جوانی میباشد و همچنین راحتی و امید به آینده نوید میدهد.
- عشق و مراقبت
- آرام
- توجه
- گرما
- طولانی مدت
- زنانه
- شهودی
- اظهار کننده
- حساس
- پرورش دادن
- ممکنها
- بی قید و شرط
رنگ مشکی
رنگ مشکی مترادف با لوکس بودن و قدرت است. زمانی که با اندکی رنگ روشن استفاده شود نشان دهنده انرژی و خبرگی خواهد بود. رنگ مشکی برای برندهای حوزه مد بسیار کاربردی است.
- قدرت
- ظرافت
- رسمیت
- مرگ
- شیطانی
- رمز و راز
- استحکام – قدرت
- جدی بودن
- قدرت
- پیچیدگی و خبرگی
- جذابیت
- لوکس
رنگ سفید
استفاده از رنگ سفید یا نقرهای نشان دهنده تمیزی میباشد و معمولا برای ایجاد حس مدرن بودن بکار میرود. در استفاده از رنگ سفید باید بسیار دقت نمود زیرا ممکن است نشان دهنده بی هویت بودن نیز باشد. بیشتر کسب و کارها از رنگ سفید همراه با رنگ غالب دیگری استفاده میکنند. اگر بد درستی از آن استفاده شود در پایان تصویری مدرن، ساده و تمیز خواهید داشت.
- بیگناهی
- خلوص
- تمیزی
- سادگی
- تر و تازه بودن
- خوش بینی
- مستقل بودن
- روشنایی
- خوبی و درستی
- ایمنی
- آغاز موفقیت آمیز
ده ابزار کاربردی برای انتخاب پالت رنگ
ابزارهای پالت رنگ معمولا مجموعههای رنگ مناسب برای طراحی را در اختیار ما میگذارند. برای ایجاد هویت برند یا طراحی لوگو میتوانید یکی از ابزارهایی که در ادامه معرفی شدهاند را بکار بگیرید.
BrandColors
اگر کنجکاوید بدانید برندهای معروف دقیقا از چه پالت رنگی استفاده میکنند میتوانید از این وبسایت استفاده کنید. این سایت شامل مجموعه بزرگی از کد رنگ برندهای معروف در دنیا میباشد.
Coolors.co
یکی از سادهترین تولید کنندههای پالت رنگ میباشد و برای شروع بسیار مناسب است. به شما این اجازه را میدهد که پالت رنگ خود را ایجاد کنید و پالتهای ساخته شده توسط دیگران را مشاهده نمایید. همچنین دارای قابلیت تشخیص رنگهای اصلی تصویر بارگذاری شده میباشد.
Color Hunt
مجموعه بزرگی از پالت رنگهای ساخته شده توسط طراحان میباشد که بر اساس روندها و محبوبیتشان قابل جستجو هستند.
Colormind
یک ابزار ساده دیگر برای شروع که شامل قابلیتهای جالبی مانند نمایش زنده پالت رنگ در نمونههای طراحی شده میباشد. و به شما این امکان را میدهد تا از میان وبسایتها و قالبهای طراحی شده مواردی را برای مشاهده خروجی رنگ انتخاب کنید. همچنین قابلیت ایجاد پالت شخصی و تشخیص رنگهای اصلی را دارا میباشد.
Color Designer
این وبسایت تا اندازهای پیشرفته میباشد و شامل امکانات زیادی جهت ایجاد پالت رنگ میباشد. وقتی رنگ پایه خود را انتخاب کردید میتوانید در ادامه تینتها، شیدها و هارمونی رنگها را از لیست انتخاب کنید.
Paletton
یک ابزار پیشرفته دیگر که دارای گزینههای پیچیدهای است که طراحان حرفهای میتوانند از آن برای ایجاد پالتهای رنگ و تست آنها استفاده کنند.
Canva Palette Generator
شامل امکانات ساده و کاملا اولیه میباشد اما بسیار کاربردی است. کار با آن ساده است و تنها کافی است یک تصویر را بارگذاری کنید و ابزار به صورت خودکار یک پالت رنگ بر اساس رنگهای اصلی در عکس به شما تحویل میدهد.
Adobe Color Wheel
یک تولید کننده پالت رنگ پیشرفته که توسط کمپانی Adobe برای طراحان حرفهای توسعه یافته است.
Khroma
یک تولید کننده پالت رنگ مدرن میباشد که از تکنولوژی هوش مصنوعی جهت پیشنهاد رنگ استفاده میکند. در ابتدا لازم است با انتخاب 50 رنگ، الگویتم را آموزش دهید، سپس لیست پالت بر اساس خروجی هوش مصنوعی به شما ارائه میشود.
ColorSpace
ابزار ساده دیگری است که به شما این امکان را میدهد که تنها با یک کلیک پالت مورد نظر خود را ایجاد کنید. میتوانید کد رنگ خود را وارد کرده و خروجی مورد نظر را دریافت کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.