6 سوالی که باید برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل از خود بپرسید (چک لیست نمایش سایت در گوگل)
بالا بردن رتبه سایت در سرچ گوگل یکی از موثرترین اقدامات در جذب مخاطب آنلاین است. اما گوگل چگونه کار میکند؟ گوگل یک موتور جستجوی کاملا خودکار است که از الگوریتمهای خود (باتها) برای پیدا کردن و اکتشاف وبسایتها استفاده میکند. این باتها به صورت پیوسته در حال بررسی تغییرات صفحات وب هستند و هر گونه به روزرسانی یا ایجاد محتوای جدیدی را مشاهده و ثبت میکنند.بصورت کلی، نیازی ندارید کاری جهت ثبت اطلاعات و محتوای وبسایت خود در گوگل انجام دهید، زیرا این فرایند به صورت خودکار انجام میشود ولی در موارد استثنایی ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و بهتر است حداقل یکبار آنرا بررسی کنید. از طرفی برای بالا بردن رتبه سایت در سرچ گوگل و یا حتی قرار گرفتن در صفحه اول گوگل باید ابتدا به این سوالات پاسخ دهید.
- آیا وبسایت من در گوگل نمایش داده میشود؟
- آیا محتوای سایت از کیفیت لازم برخوردار است؟
- آیا اطلاعات و نشانی کسب و کار من در گوگل ثبت شده است؟
- آیا وبسایت بخوبی در موبایل قابل مشاهده است؟
- آیا وبسایت من امن است؟
- آیا برای بهبود سایت نیاز به کمک تخصصی دارم؟
1. معرفی سایت به گوگل: آیا وبسایت من در گوگل نمایش داده میشود؟
قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل برای همه آسان و رایگان است ودر ابتدا نیازی نیست کاری به جز انتشار محتوا روی وبسایت خود انجام دهید. برای مشاهده تمام صفحات سایتتان که توسط گوگل ثبت (index) شده است میتوانید نام دامنه خود را با پیشوند site: در گوگل جستجو کنید. برای مثال site:example.com
با اینکار میتوانید تعداد صفحات ایندکس شده توسط گوگل را مشاهده کنید. در صورتی که نتیجهای مشاهده نکردید یا تعداد صفحات ایندکس شده سایت شما کمتر از صفحات اصلی منتشر شده در سایت بود، مالکیت خود را روی وبسایت در Google Search Console احراز کنید و سپس سایت خود را برای ایندکس شدن ثبت کنید. در صورت نیاز از یک متخصص سئو مشورت بگیرید و مشکل را برطرف نمایید.
2. آیا محتوای با کیفیتی برای کاربران سایتم فراهم میکنم؟
کاربران وبسایت باید اولویت اول شما در تولید محتوا باشند. باید مطمئن باشید که بهترین تجربه ممکن را برای آنها فراهم میکنید. به این فکر کنید که چه چیزی محصولات یا خدمات شما را منحصربه فرد، ارزشمند و جذاب میکند. و از طرف دیگر از تمام امکانات ارائه محتوا مانند متن و ساختار باکیفیت، تصاویر جذاب و مرتبط، فیلم یا انیمیشن و … برای پاسخ بهتر به جستجوها و سوالات کاربران استفاده کنید.
3. آیا کسب و کار محلی من در گوگل نمایش داده میشود؟
ابزار Google My Business یک ابزار مناسب برای نمایش اطلاعات کسب و کارتان در نتایج جستجو ونقشههای گوگل میباشد. با این ابزار میتوانید اطلاعات مرتبط با کسب و کار خود را ثبت و مدیریت کنید. (لیست کردن کسب و کار)
4. آیا محتوای من سریع و به سهولت در تمام دستگاهها قابل دسترسی میباشد؟
امروزه اکثر افراد از موبایل برای جستجو استفاده میکنند وبیشتر جستجوها بر روی دستگاههای تلفن همراه انجام میشود. بنابراین مطمئن شوید که محتوای شما برای نمایش در موبایل بهینه شده و با سرعت به نمایش در میآیند. برای بررسی میزان مطابقت صفحات وبسایت خود با موبایل میتوانید از ابزار تست تطابق با موبایل گوگل استفاده کنید.
5. آیا وبسایت من از امنیت لازم برخوردار است؟
در دنیای مدرن امروز تمام کاربران انتظار دارند بسترهای آنلاین امن را تجربه کنند. به همین منظور مجهز بودن وبسایت به پروتوکل امنیتی HTTPS واستفاده از گواهینامه SSL یک امر ضروری است. در حال حاضر بیشتر مرورگرها مانند کروم در صورت امن نبودن وبسایت از باز کردن آن خودداری کرده و به کاربر پیغام امنیتی نشان میدهند که میتواند برای هر کسب و کار به معنی ایجاد تجربه کاربری نامطلوب و حتی از دست دادن مشتری بالقوه باشد.
6. آیا برای بالا آوردن سایت در گوگل و بهبود سئو نیاز به کمک دارم؟
متخصصان سئو یا همان ارائه کنندگان خدمات بهینهسازی موتورهای جستجو، در واقع افراد خبرهای هستند که میتوانند با آنالیز سایت از نظر سئو و اجرای اقدامات تخصصی شما را در بهبود وب سایت و بالا بردن رتبه سایت در سرچ گوگل و حتی در بلند مدت قرار گرفتن در صفحه اول گوگل کمک کنند.
قرار گرفتن در صفحه اول گوگل
سوال متداولی که بسیاری از از صاحبان وبسایت میپریسند این است که چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟ برای نمایش سایت در صفحه اول گوگل لازم است یک سری اقدامات به صورت پیوسته و با تداوم در راستای ارائه محتوا و تجربه ارزشمند برای مخاطبین صورت گیرید و این تنها باعث بهبود تدریجی رتبه سایت در گوگل خواهد شد و هیچ تضمینی برای رسیدن زودهنگام به صفحه نخست وجود ندارد. و عوامل خارجی مانند رقابت، حجم جستجو و روندها نیز بر این موضوع تاثیر گذار هستند.
واقعیت این است که تنها راه تضمینی و سریع برای قرار گرفتن در صفحه نخست گوگل تبلیغ در گوگل است. اما مشکل اینجاست که این راه حل فقط تا زمانی پا برجاست که دائما برای دریافت ترافیک هزینه کنید ولی در طرف مقابل، بکارگیری روشهای سئو باعث میشود شما بازدیدکننده طبیعی در سایت خود داشته باشید که معمولا پایدار ترافیک پایدار ایجاد میکنند. هر گونه هزینه برای تولید محتوای هدفمند و انجام اقدامات سئو به نوعی سرمایه گذاری محسوب میشود و منجر به دستاوردهای پایدار و بلند مدت خواهد شد.
منبع: اسناد مرکز جستجوی گوگل
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.