چگونه یک مقاله خوب برای وب‌سایت بنویسیم؟

یک اصطلاح معروف در دنیای دیجیتال مارکتینگ وجود دارد: «محتوا، پادشاه است!» در حقیقت شما در فضای دیجیتال فقط با استفاده از محتوای تولید شده با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنید و همین موضوع سبب می‌شود تا همواره بر تولید محتوای مناسب و با کیفیت تاکید شود. اما چگونه تولید محتوا کنیم؟ در این مقاله از وب سایت وب اسنک در مورد ویژگی‌های یک مقاله‌ی خوب وایجاد آن توضیح خواهیم داد.

4 قدم تا تولید یک محتوای ارزشمند و تاثیرگذار + کلید طلایی

در همین ابتدا اجازه دهید تا با یک سئوال بسیار مهم موضوع را شروع کنیم: «چه مراحلی را باید برایِ تولید تولید محتوای سایت پشت سر بگذاریم؟» در ادامه سعی خواهیم کرد تا پاسخ این پرسش را به شما ارائه دهیم:

قدم اول: انتخاب موضوع برای محتوا

در ابتدا باید بدانید که اصلاً چه چیز می‌خواهید ارائه دهید؟ واقعیت این است که پاسخ به این پرسش بر اساسِ موضوع وب سایت یا کسب و کارِ شما، کاملاً متفاوت است. ممکن است وب سایت شما در مورد آشپزی باشد. در این موارد کاملاً بدیهی است که شما باید در مورد نکاتِ آشپزی توضیح دهید. اما اگر شما یک نجار باشید، قاعدتاً دیگر نمی‌توانید در مورد نکات آشپزی به مخاطبان خود اطلاعات دهید!
به‌عنوان یک راهبردِ کلی، استفاده از واژه‌ی «چگونه» می‌تواند به شما در تولید محتوا کمک زیادی نماید. بسیاری از محتواهای تولید شده از همین سئوال شروع شده‌اند. به‌عنوان مثال می‌توانید از جملات زیر کمک بگیرید و موضوع محتوای خود را انتخاب کنید:

  • مخاطبین شما چه سئوالی را در ذهن دارند و آن را از شما می‌پرسند؟
  • مخاطبین شما ممکن است چه مشکلی داشته باشند و با استفاده از خدمات و یا محصولِ شما بخواهند آن را مرتفع کنند؟
  • ممکن است مخاطب شما یک هدف را در ذهن خود داشته باشد و بخواهد به آن برسد؛ روشِ رسیدن به این هدف چگونه است؟

بسیاری از تیترهای محتواهای تاثیرگذار با واژه‌ی کلیدی «چگونه» شروع می‌شوند. شما هم می‌توانید از همین روش برای انتخاب موضوعِ محتوای خود استفاده کنید.

قدم دوم: ذهن خواننده را بخوانید!

همیشه در نظر داشته باشید که شما برایِ خواننده می‌نویسید. بنابراین در تمام طول مدت باید به او و پاسخ‌دهی به نیازِ او فکر کنید. برای این منظور شما باید درکِ صحیحی از مشتری ایده‌آل یا پرسونای مخاطب خود داشته باشید. بدیهی است که اگر مخاطب شما کودکان باشند، شیوه‌ی نگارش شما بسیار متفاوت از زمانی خواهد بود که مخاطبینِ شما، تولیدکنندگان قطعات صنعتی هستند! به‌عبارت دیگر شما باید موضوعی را که در قدم اول به آن رسیده‌اید، برای مخاطب خود آماده کنید و همان نحوه‌ی نوشتاری را در پردازش آن انتخاب کنید که موردِ دلخواهِ مخاطب اصلی شما است.

قدم سوم: شروع به نوشتن کنید

حالا شما هم موضوع محتوا را یافته‌اید و هم می‌دانید که مخاطب شما با چه نوعی از محتوا قرابت بیشتری دارد. بنابراین یک تیتر برای محتوای خود انتخاب کنید. باید به این نکته نیز توجه کنید که معمولاً نوشتن تیتر قبل از نوشتن بدنه‌ی مقاله، موجب خواهد شد تا شما دیدگاه‌های بهتری را برایِ نوشتن متن اصلی مقاله به‌دست آورید. البته شما بعداً این امکان را دارید تا مجدداً به سراغِ تیترِ اصلی مقاله‌ی خود بیایید و در صورتِ لزوم، تغییراتی در آن بدهید.


برای نوشتن بدنه‌ی مقاله نیز بهتر است ابتدا یک طوفانِ فکری راه بیندازید. یعنی در ابتدا تیترهای ثانویه (عناوین داخلی) را که فکر می‌کنید برای خواننده مهم باشد لیست کنید. در گامِ بعدی بهتر است مجدداً به لیستی که تهیه کرده‌اید نگاهی بیندازید. حالا ممکن است بخواهید تعدادی از این موارد را حذف و یا مواردی را به آن اضافه کنید. معمولاً پیشنهاد می‌شود که در مرحله‌ی طوفان فکری، محدودیتی برای خود قائل نباشید.


نهایتاً باید برای تیترهای نهایی شده، متن موردنیاز را بنویسید. توجه داشته باشید که آنچه که به مخاطب ارائه می‌کنید، دقیقاً باید همان چیزی باشد که به آن نیاز دارد. از حاشیه‌روی پرهیز کنید و مخاطب را به لینک‌های متعدد و گیج کننده و تو در تو حواله نکنید! به یاد داشته باشید که مخاطب دقیقاً می‌داند که ارزشمندترین چیز برای او، زمان است و اگر قدری حس کند که وقت او در حال تلف شدن است، به‌راحتی شما را جایگزین کرده و رقبایتان را به جایِ شما خواهد نشاند.

برای افزایش سرعت و بهبود عملکرد خود تا زمانی که محتوای خود را به اتمام نرسانده‌اید شروع به تغییر و بهبود متن و نگارش آن نکنید. به عبارت دیگر به هیچ وجه نوشتن و ویراستاری را همزمان انجام ندهید. تصور کنید با یک مانیتور خاموش کار میکنید و فقط باید به نوشتن ادامه دهید.

Daphne Gray-Grant

قدم چهارم: حالا می‌توانید به پشت سرتان نگاه کنید

حالا در موقعیتی هستید که محتوای خود را با تمامِ نکاتی که به آن اشاره شد، نوشته‌اید. آیا کار تمام است؟ ممکن است یک تولید کننده‌ی محتوای تازه‌کار با اطمینان بگوید: «بله!» اما واقعیت این است که شما باید یکبار دیگر به متن خود برگردید. مجدداً تاکید می‌کنیم که حتماً باید خود را به‌جای مخاطب بگذارید تا از کیفیت محتوای خود مطمئن شوید. به‌هیچ عنوان از ایجاد تغییر در ساختارهای محتوای تولید شده‌ی خود نترسید و مطمئن باشید که این راه، شما را در مسیرِ تولید یک محتوای بی عیب و نقص قرار خواهد داد.

کلید طلایی

یکی از اصول داستان‌نویسیِ کلاسیک، داشتن آغاز، میانه و پایان برای داستان است. شما نیز باید همین موضوع را برای مقالات خود در نظر بگیرید. در حقیقت برای آنکه خواننده تا انتها با مقاله‌ی شما همراه شود، باید نظم و نظامِ نوشته را حفظ کنید. برای این منظور از قاعده‌ی آغاز، میانه و پایان کمک بگیرید تا نوشته‌ی شما قوامِ مناسبی بگیرد و خواننده ترغیب شود تا انتهای مقاله‌ی شما را مطالعه کند.

حالا که شیوه‌ی تولید محتوای موثر را یاد گرفته‌اید، می‌توانید دقیقاً همان محتوایی را که مخاطب به آن نیاز دارد، تولید و در اختیار آن‌ها قرار دهید. اما یک چالشِ یا بهتر است بگوییم فرصت دیگر نیز در پیشِ روی شماست؛ «سئو». در ادامه‌ی این مقاله از وب سایت وب اسنک به شما خواهیم گفت که چطور با تیم سئو هماهنگ شوید.

چطور با تیم سئو وب سایت هماهنگ شویم؟

سئو (SEO) یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو، یکی از مواردی است که در تمامی کسب و کارهای اینترنتی امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. موضوع از جایی شروع می‌شود که تقریباً تمامی افراد، در گوگل به‌دنبال پاسخ سئوال خود می‌گردند و این خیلی مهم است که وب سایتِ شما در رتبه‌های بالاتر گوگل نشان داده شود. در این صورت احتمالِ اینکه مخاطب وب سایت شما را انتخاب کند و در نهایت از محصول و یا خدمات شما استفاده کند، بسیار بالاتر خواهد رفت. بنابراین سئو در وب سایت موضوعی بسیار بسیار مهم است و شما باید با تیم سئوی وب سایت خود، ارتباط موثر و مفیدی داشته باشید.

وظیفه‌ی تیم سئو این است که جایگاه شما را در رتبه‌ی گوگل بالاتر آورد. علاوه بر اینکه متخصص سئو باید تغییراتی را بر روی وب سایت شما ایجاد کند تا خزنده‌های گوگل بهتر بتوانند وب سایت شما را شناسایی کنند، همچنین محتوای تولیدی نیز باید بر اساسِ قواعد و قوانینی که مهم‌ترین آن استفاده از کلمات کلیدی است، نوشته شود.

متخصص سئو معمولاً به شما لیستی از کلمات کلیدی ارائه می‌کند که شما باید به میزانی معین که آن هم توسط متخصصین سئو تعیین می‌شود، از این کلمات کلیدی در متن محتوای خود استفاده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده‌ی زیاده از حد از این کلمات کلیدی نیز به‌ضرر شما خواهد بود. واقعیت این است که حالا دیگر خزنده‌های گوگل یا همان Crawler ها بسیار هوشمندتر از گذشته شده‌اند و به‌راحتی تشخصی می‌دهند که شما با استفاده‌ی زیاد از یک کلمه، قصد گول زدن آنها را دارید؛ بنابراین همواره به چگالی استفاده از کلمه‌ی کلیدی که توسط تیم سئو به شما ارائه می‌شود نیز توجه داشته باشید.

موضوع کمی پیچیده شد؟ نگران نباشید! شما تا الان فقط دو نکته را به‌یاد داشته باشید:

  • محتوایی تولید کنید که موردنیاز کاربر باشد؛ این شاه کلید تولید محتوا است.
  • از کلمات کلیدی به اندازه نیاز و بدون تاثیر در زیبایی و اصول نوشتاری در متن استفاده کنید؛ نه کمتر و نه بیشتر!

طول محتوا چقدر باشد و چه تعداد کلمه برای یک نوشته استاندارد نیاز است؟

قبل از اینکه پاسخ این سئوال را بدهیم، باید مجدداً تاکید شود که اولویت بر رضایت مشتری است! واقعیت این است که گوگل شاید تنها شرکتی باشد که با تمامِ وجود، شعارِ «همیشه حق با مشتری است» را اجرا می‌کند. بنابراین همیشه اولویت را به رضایت خواننده اختصاص دهید.

این نکته را از این حیث به شما یادآوری می‌کنیم که بسیار محتواهایی در اینترنت پیدا می‌کنید که با اینکه طول زیادی دارند، اما نمی‌توانند به‌طور کامل رضایت خواننده را جلب کنند. همچنین این نکته را نیز اضافه می‌کنیم که شاید تا چند سالِ قبل، هر محتوایی که طول بیشتری داشت، از Ranking بالاتری نیز در نظام رتبه‌بندی گوگل برخوردار بود، اما با رشد هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیچیده‌ی گوگل، این حرف دیگر سندیت ندارد.

با این حال اگر بخواهیم به این پرسش پاسخی صحیح بدهیم باید به آمار رجوع کنیم. بر اساس مطالعاتی که وب سایت Backlinko در آوریل 2020 انجام داده است و نتایج آن نیز منتشر شده است، محتواهایی که در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرند، به‌طور متوسط حدود 1447 کلمه داشته‌اند. بنابراین شما با درنظر گرفتن اصل ایجاد رضایت خواننده است، می‌توانید طول مقالات خود را در حدود 1500 کلمه در نظر بگیرید.

البته حتماً نیز به این نکته توجه کنید که همه‌ی محتواها با اهداف سئو منتشر نمی‌شوند. به‌طور مثال محتوایی با سبک خبری یا محتواهایی با اهداف لینک‌سازی ممکن است نیازی متفاوت داشته باشند. بنابراین در این مورد نیز حتماً با تیم سئوی خود مشورت کنید.

پاسخ چند پرسش متداول دیگر

چند مقاله برای حوزه‌ی تخصصی من کافی است؟

این سئوال از جمله سئوالاتی است که معمولاً پرسیده می‌شود. ما هم معمولاً یک پاسخِ همیشگی برای این پرسش داریم و آن این است که اگر می‌خواهید در گردونه‌ی رقابت با سایر رقبا باقی بمانید و البته که در SEO جایگاه مناسبی را نیز تصاحب کنید، باید به‌صورت مداوم به تولید محتوای ارزشمند که نکات آن در همین مقاله به شما آموزش داده شد، اقدام کنید. به یاد داشته باشید که رقبای شما همیشه در حالِ تولید محتوا هستند و شما نیز باید شانه به شانه‌ی آنها و یا حتی جلوتر از آنها، به تولید محتوای ارزشمند بپردازید.

مقالات مناسبتی را در چه زمان بنویسیم و در چه زمان منتشر کنیم؟

مقالات مناسبتی از جمله مقالات دارای تاریخ انقضا هستند. به‌نظر نمی‌رسد که منتشر کردن یک مقاله در موضوعِ عید نوروز، در ماهِ تیر، کارِ چندان صحیحی باشد! بنابراین همواره به یاد داشته باشید که مقالات مناسبتی را دقیقاً در همان زمانِ مخصوص منتشر کنید. البته به لطفِ قابلیتِ زمان‌بندی مقالات در وردپرس، شما این امکان را خواهید داشت که مقاله‌ی مناسبتی خود را قبل از زمان انتشار نوشته، اما زمانِ آن را دقیقاً همان زمان که نیاز به انتشار آن دارید قرار دهید.

برای نوشتن مقالات انگلیسی چه‌کار کنیم؟

در برخی از موارد، شما نیاز دارید تا محتوای خود را به زبان انگلیسی تولید کنید. در این موارد باید کاملاً بر زبان انگلیسی مسلط باشید و اگر به‌طور کافی بر این زبان تسلط ندارید، کاملاً پیشنهاد می‌کنیم که از یک متخصص زبان انگلیسی کمک بگیرید. همچنین تمامِ مواردی که برای یک محتوای ایده‌آل در این مقاله عنوان شد و همچنین مواردی که برای ارتباط و هماهنگی با تیم سئو عنوان شد، در انتشار مقاله به‌زبان انگلیسی نیز کاملاً کاربرد دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله از وب سایت وب اسنک در مورد تولید محتوای مناسب و تاثیرگذار صحبت کردیم. همان‌طور که در این مقاله نیز عنوان شد، محتوا تنها راهی است که شما در دنیای مجازی با مخاطب خود ارتباط برقرار می‌کنید. بنابراین لازم است تا بتوانید دقیقاً همان چیزی را به مخاطب ارائه دهید که او به آن نیاز دارد. این موضوع سبب خواهد شد که مخاطب به شما اطمینان کرده و شما را دنبال کند. در نهایت این اعتمادسازی سبب خواهد شد که مخاطب به استفاده از محصولات و یا خدمات شما نیز ترغیب شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *