محتوای صفحات اصلی وبسایت – راهنمای قدم به قدم طریقه نوشتن
هر وب سایت مجموعهای از صفحات وب (web pages) و محتواهای مرتبط است که تحت یک نام دامنه مشترک شناسایی میشوند و قابل دسترس هستند (مانند digikala.com). تعداد و کاربرد صفحات وب تشکیل دهنده یک سایت میتواند متفاوت باشد. در این مقاله میخواهیم صفحات اصلی وبسایت را لیست کنیم و مشخص کنیم هر کدام با چه هدفی ایجاد میشوند و نیازمند چه ساختار و محتوایی هستند. سپس به صورت گام به گام، سوالات کلیدی در جهت تولید محتوای هر صفحه را جداگانه بررسی میکنیم. بر اساس یک دید مشترک، صفحات اصلی وب سایت شامل موارد زیر هستند:
- صفحه نخست یا خانه
- درباره ما
- خدمات یا محصولات
- ارتباط با ما
- وبلاگ
در ادامه حداقل محتوای لازم در هر صفحه برای طراحی یک وب سایت زیبا و تاثیر گذار آورده شده است. اما به خاطر داشت باشید یک راه حل یکسان برای همه وجود ندارد. پس میتوانید منعطف باشید و از مواردی که در کسب و کار شما مصداق ندارند عبور کنید.
صفحه نخست (Homepage)
هدف از صفحه نخست سایت شامل موارد زیر میشود:
- خیلی سریع و شفاف مشخص کند شما چه کسی هستید و چکار میکنید. و ارزش پیشنهادی شما چیست.
- با بهرهگیری از تصاویر و ویدیوهای جذاب باعث شود بازدیدکنندگان سایت مدت زمان بیشتری را در وب سایت سپری کنند.
- باید با استفاده صحیح از فراخوانها (Calls-To-Action) کاربر را در مسیر بازدید تا تعامل یا خرید هدایت کند.
«فراخوان عمل» یا «فراخوان اقدام» یا «فراخوان» که معادل CTA یا Call To Action میباشد در واقع یک لینک یا یک دکمه است که امکان انجام عملی را مانند ورود به صفحهای دیگر فراهم میکند. مانند دکمه «مطالعه بیشتر»، «ثبت سفارش»، «تماس با ما»، «مشاهده محصولات» و مشابه آنها.
۱. در یک جمله توضیح دهید چه کار میکنید و به چه کسی کمک میکنید.
برای مثال: “خدمات طراحی گرافیک و تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان مستقل.” معمولا این عبارت روی تصویر بنر صفحه نخست قرار میگیرد.
۲. فراخوان اقدام (CTA) در صفحه نخست!
مسیرهایی را بنویسید که میخواهید بازدیدکننده سایت شما بپیماید. برای مثال: بیشتر بدانید یا مشاهده پروفایل یا خواندن وبلاگ من. بهترین مسیری که کاربران میتوانند از ورود به سایت تا رسیدن به هدف مورد نظر شما طی کنند، کدام است؟ این هدف می تواند برقراری تعامل با شما یا رسیدن به مرحله خرید باشد.
۳. چه مواردی شما را در حوزه یا صنعت خود از دیگران متمایز میکنند؟
آیا مهارت خاصی دارید، یا مسیر شغلی و یا داستان زندگیتان منحصر بفرد است؟ هر کدام از ما تفاوتهایی با دیگران داریم، پس بیاید آنها را بپذیریم و در آغوش بگیریم و وجه تمایزمان را پیدا کنیم. چند عنوان را همراه با توضیح خیلی کوتاه بنویسید.
۴. لیستی از خدمات خود را همراه با توضیح مختصر بنویسید.
سه مورد از مهمترین خدمات خود را مشخص کنید و توضیح مختصر در مورد آنها بنویسید. با اینکار بازدید کننده در یک نگاه متوجه خدمات شما میشود. در ادامه و در بخش صفحه خدمات به جزئیات بیشتر خواهیم پرداخت.
۵. فرم عضویت در خبرنامه
چرا مشتریان یا مخاطبین هدف شما باید در لیست ایمیل شما عضو شوند؟ دلیل خود را از دریافت ایمیل آنها توضیح دهید و اینکه قرار است انتظار چه چیزی را داشته باشند.
۶. (اختیاری) ایده رایگان یا محتوایی مهم که به بازدیدکنندگان خود بدهید تا مشکلی از آنها حل کنید.
نیاز به ایده دارید؟ مقاله “ایدههای افزایش عضویت در خبرنامه” ما را مطالعه کنید.
به سوالات پرتکرار که بیشتر از همه از شما پرسیده میشوند فکر کنید. یا چیزهایی که نیاز دارید قبل از شروع همکاری با مشتریانتان از آنها دریافت کنید. یا خیلی ساده چیزی را که عاشقش هستید و میخواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
۷. هِدِر و فوتر
محتوای هدر و فوتر تقریبا در تمام صفحات وبسایت نمایش داده خواهند شد و با وجود اینکه حاوی اطلاعات کمی هستند ولی محتوای آنها بسیار کلیدی و با اهمیت میباشد. باید مشخص کنید چه عناوینی را میخواهید در منو هدر و یا فوتر خود قرار دهید. آیا می خواهید پیامی در آن قرار دهید یا مختصری درباره خود بنویسید یا اطلاعات تماس خود یا لینک شبکههای اجتماعی را در یکی یا هر دو آنها قرار دهید.
تذکر: در این مرحله کافی است در مورد بودن یا نبودن و محل قرلر گیری لینک شبکههای اجتماعی و اطلاعات تماس تصمیم بگیرید و نیازی نیست به جزئیات بپردازد. در صفحه «تماس با ما» به این موارد خواهیم پرداخت.
صفحه درباره ما (About Page)
هدف از صفحه «درباره ما» این است که با مخاطبین خود در سطح شخصی ارتباط برقرار کنیم. این فرصت شما برای برقراری ارتباط با بازدیدکننده است. بهترین روش در اینجا ایجاد نسخهای است که بیننده شما را درگیر کند و گویی با آنها به صورت حضوری در مورد خودتان و کسب و کارتان صحبت میکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که باید آنها را در مسیر مورد نظر خود (خرید یا تعامل) هدایت کنید و مشخص نمایید که گام بعدی آنها چه میباشد.
۸. تصاویر صفحه “درباره ما”؛ کدام گزینه انتخاب شماست؟
گزینه یک: قصد دارم یک عکاس حرفهای استخدام کنم و تصاویر باکیفیت را در اختیار طراح وبسایت قرار دهم.
گزینه دو: تصاویر باکیفیتی در اختیار دارم و میخواهم از آنها در وبسایت استفاده کنم.
گزینه سه: در حال حاضر قصد ندارم برای عکاسی حرفهای در وبسایتم هزینه کنم.
گزینه چهار: نمیخواهم از تصویر در صفحه درباره ما استفاده کنم. (پیشنهاد نمیشود ولی تصمیم با شماست)!
۹. نام و عنوان خود را بنویسید.
مخاطبین شما بلافاصله به دنبال این خواهند بود که در مورد شما بدانند، به کنجکاوی آنها پاسخ دهید.
۱۰. یک بیوگرافی کوتاه بنویسید
در مورد خودتان یا تیمتان یک معرفی یا سرگذشت بنویسید. میتوانید از شکستها یا موفقیتهای خود بنویسید. همچنین توضیح دهید با چه هدف و چشم اندازی در حوزه خود فعالیت میکنید. و تلاش میکنید به چه افرادی کمک کنید.
۱۱. بین دو تا پنج توصیهنامه یا بازخورد داشته باشید (TESTIMONIALS)
توصیهنامهها راهی فوق العاده برای جلب اعتماد همراه با مدرک است که میتوانند اطمینان کافی ایجاد کنند تا مشتری احتمالی را متقاعد کند که بخواهد با شما کار کند یا از شما خرید کند. برای افزایش اعتبار و افزایش نرخ تبدیل بازدیدکنندگان وبسایت میتوانید از مشتریان قبلی خود یک توصیهنامه به همراه یک عکس دریافت کنید.
۱۲. فراخوان اقدام در صفحه «درباره ما»!
مسیری را که می خواهید بازدیدکنندگان شما در صفحه “درباره ما” طی کنند، بنویسید. (برای مثال: بیشتر بیاموزید یا نمونه کارها را مشاهده کنید یا وبلاگ من را بخوانید). مسیر ایده آل از بازدید تا تعامل با شما یا خرید از شما چیست؟
صفحه خدمات (Service Page)
در ابتدا ممکن است اینطور به نظر برسد که نوشتن صفحه خدمات میتواند کار زیادی ببرد، اما نوشتن این صفحه بسیار آسان است. هدف اصلی این صفحه توضیح خدمات و چگونگی فرایند و نحوه تماس مشتری احتمالی با شما است. مخاطبین را با راهحلهایی که میتواند مستقیماً مشکلات آنها را حل میکند، هیجان زده کنید!
۱۳. چند مورد از مشكلات مشترك مشتريان و راهکار خود را بنویسید.
چند مورد از مشكلات مشترك مشتريان خود را بنويسيد كه به طور خاص برای آنها راهکار دارید. میتوانید اینگونه شروع کنید: “آیا با مشکل …… دست و پنجه نرم میکنید؟” یا “اگر به دنبال …… میگردید به مکان درستی آمدهاید”یا هر عبارت دیگری که مناسب میدانید.
۱۴. خدمات و قیمتگذاری خود را بنویسید.
بسته به فعالیت حرفهای خود، یک پکیج ایجاد کنید و محصولات قابل ارائه را به وضوح مشخص کنید یا خدمات و نرخهای خود را در چند جمله کوتاه توضیح دهید. اگر ترجیح میدهید قیمتگذاری به صورت عمومی قابل نمایش نباشد، میتوانیم یک راه ارتباطی برای اطلاع از قیمت از طریق تماس با خودتان مشخص کنید. یا در مواردی که قیمت متغیر میباشد از عبارت “شروع قیمت از ….. ریال/دلار” استفاده کنید.
۱۵. چند مورد از نمونه کارهای قبلی خود را بنویسید (در صورت وجود)
میتوانید در مورد نمونه کارهای اخیر و برجسته خود و تاثیر مثبتی که ایجاد کردهاید توضیح دهید. چند مورد را ذکر کنید و در صورت امکان از تصاویر نیز استفاده کنید.
۱۶. روند و فرایند کاری خود را توضیح دهید.
جریان کاری خود را به صورت ساده و گام به گام شرح دهید. (برای مثال، گام یک:جلسه مقدماتی، گام دو: تبادل محتوا، گام سوم: تعیین وقت در تقویم پروژه و …)
۱۷. توصیهنامه (TESTIMONIALS)
تصمیم بگیرید آیا میخواهید توصیهنامههای مشتریان قبلی خود را در «صفحه خدمات» نمایش دهید یا لینکی و ارجاعی به توصیهنامههای «صفحه درباره ما» بدهید
۱۸. پرتکرارترین پرسشهای مخاطبین و پاسخ به آنها را بنویسید.
(اختیاری است اما به بسیار توصیه میشود)
۱۹. فراخوان اقدام (CTA) در صفحه خدمات!
مسیری که میخواهید بازدیدکننده سایت برای خرید از صفحه خدمات طی کند را مشخص کنید.
صفحه ارتباط با ما (Contact Page)
کار را ساده کنید، مسیر را شفاف نمایید و راههای ارتباطی متنوع پیشنهاد دهید. آنچه در این صفحه مهم است این است که مشتری احتمالی شما احساس راحتی و انگیزه برای پرسیدن سوالات مناسب داشته باشد. این نقطهای است که امیدوار بودیم بازدیدکنندگان شما به آن برسند! حال شما میخواهید مشتریان احتمالی خود را از چگونگی دسترسی به شما و آنچه در انتظار آنهاست مطلع و آگاه کنید.
۲۰. با یک سلام و خوشآمد گویی گرم شروع کنید.
میتوانید با سلام و احوال شروع کنید و یک پیام تشکر برای بازدید از وبسایتتان به آنها بدهید
۲۱. چگونه با شما ارتباط بگیرند.
چند جمله کوتاه بنویسید و توضیح دهید میخواهید افراد چگونه با شما ارتباط بگیرند. از مشتری احتمالی خود بخواهید فرم شما را پر کند و/یا آدرس ایمیل خود را جهت برقراری ارتباط در اختیارشان قرار دهید. گاهی اوقات مشتریان احتمالی نسبت به پر کردن فرم احساس راحتی بیشتری میکنند. به آنها چندین گزینه بدهید
۲۲. بازه زمانی انتظار مشتریان را مشخص کنید (اختیاری)
بنویسید مشتریان احتمالی شما در چه بازه زمانی باید منتظر شنیدن پاسخ از سوی شما باشند. برای مثال: مشخص کنید در روزهای کاری به مدت 24 یا 48 ساعت بعد پاسخ دریافت خواهند کرد. افراد معمولا انتظار پاسخ فوری دارند. برای همین بهتر است زمانی را برای انتظار به آنها ارائه کنیم.
۲۳. اطلاعات کسب و کار خود را بنویسید (اختیاری)
نوشتن اطلاعات کسب و کار اختیاری است ولی برای سئو بسیار مفید میباشد. موتورهای جستجو میتوانند این اطلاعات را در لیستینگهای خود نمایش دهند.
- ساعات کاری
- شماره(های) تماس
- ایمیل
- آدرس
۲۴. لینک شبکههای اجتماعی
کدام شبکههای اجتماعی را میخواهید به وبسایت خود متصل کنید؟ آدرس آنها را از آدرس بار مرورگر کپی کنید.
- اینستاگرام
- تلگرام
- لینکدین
- فیسبوک
- توئیتر
- کلابهاس
- پینترست
۲۵. سوالات فرم تماس
نام و نام خانوادگی و ایمیل مشتریان احتمالی خود را درخواست کنید. ممکن است سوالات خاصی را برای کمک به آماده شدن برای جلسه اولیه خود، یا لیستی از خدمات مورد علاقه آنها در مورد بحث با شما، در نظر بگیرید. میتوانید بپرسید چگونه شما را پیدا کردهاند. سوالات تکمیلی خود را بنویسید.
صفحه بلاگ (Blog Page)
وبلاگ نویسی راهی است که به مشتریان بالقوه شما اجازه میدهد شخص پشت برند را قبل از خرید بشناسند. این غالباً جاذبترین محرک برای افزایش بازدیدکنندگان سایت است و همچنین خوراک محتوایی خوبی است برای حسابهای شبکههای اجتماعی شما و میتواند منجر به دستاوردهای کاری بسیاری شود! محبوبترین و موفقترین وبلاگها معمولا بر روی مخاطب هدف خاصی تمرکز میکنند. پیشنهاد میشود درباره چیزی بنویسید که برای مخاطبین شما جالب میباشد.
۲۶. شرح وبلاگ
توضیحی درباره آنچه در مورد آن وبلاگ می نویسید.
۲۷. تصویر حرفهای و بیوگرافی (اختیاری)
در صورتی که میخواهید نوشتهها دارای نام نویسنده باشند. اندازه تصویر خود را حداقل 440 پیکسل در 440 پیکسل کنید و یک بیوگرافی کوتاه بنویسید (معمولا در پایین هر مقاله نمایش داده میشود)
۲۸. دسته بندی (اختیاری)
اگر میخواهید در مورد چند موضوع بنویسید، ممکن است بخواهید پستهای خود را دستهبندی کنید و دستهها را در نوار کناری وبلاگ خود به اشتراک بگذارید. در مورد چه موضوعاتی خواهید نوشت؟
سوالات متداول
صفحات وب سایت بسته به هدف و مخاطب سایت میتوانند متفاوت باشند. اما بر اساس یک دید مشترک، صفحات اصلی وب سایت معمولا شامل صفحه نخست، صفحه درباره ما، صفحه مربوط به خدمات یا محصولات، صفحه ارتباط با ما و صفحه اخبار یا مقالات (بلاگ) میشود.
خانه یا صفحه نخست باید شامل این موارد باشد: توضیح در مورد کاری که انجام میدهید، وجه تمایز شما نسبت به دیگران، لیست جند مورد از مهمترین خدمات یا محصولات، دکمههای فراخوان اقدام و فرم عضویت خبرنامه.
میتوانید از این موارد استفاده کنید. نام و عنوان خود، معرفی تیم و اعضا، یک بیوگرافی کوتاه و چند توصیهنامه از مشتریان قبلی خود.
باید نحوه ارتباط مشتریان را با خود توضیح دهید. همچنین میتوانید ساعات کاری، شماره تماس، ایمیل، آدرس و لینک شبکههای اجتماعی را اضافه کنید. استفاده از نقشه در صورتی که مراجع حضوری دارید مفید میباشد.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.